Bloggen omdat het klopt

Ik volg in maart 2017 een webinar bij de Droomplekacademie: “Hoe maak je van iedere gast een doorvertelgast”. De ‘own (and use) your story’ is een eyeopener: een persoonlijke blog is een logisch middel in onze marketing, omdat ik energie krijg van schrijven en delen. Maar hoe pak ik dat aan?

De net opgerichte Droomplekacademie is een online community voor (potentiële) gastenverblijf eigenaren: zij kunnen elkaar om advies vragen en Nel & Hans geven vanuit De Berghut in Oostenrijk (online) cursussen, coaching en webinars. Ik heb me ingeschreven omdat we in het voorseizoen nog niet vol zitten en omdat ik heel benieuwd ben hoe Nel & Hans het aanpakken. In anderhalf uur presenteren zij o.a. 7 succesingrediënten en zij reageren enthousiast op de vragen & ideeën van de deelnemers. Succes hangt volgens Nel & Hans samen met VISIE: dat je weet wie je bent, waarvan en van wie (‘de droomgast’) je energie krijgt. Dat het authentieke concept van je bedrijf door ademt in je website t/m de omgang met gasten. Dat je hen verrast, hen bijzondere herinneringen en tastbare souvenirs meegeeft die het doorvertellen faciliteren. Dat je contact onderhoudt/ zichtbaar bent via social media.

Wanneer je (daarbij) doet waar je blij van wordt, dan trek je SAMEN met jouw droomgasten, weer nieuwe gasten aan van wie je energie krijgt.

Mijn aantekeningen

Mijn eye-opener van het webinair is:

Own (and use) Your Story!

Inspireer & raak (potentiële) gasten met jouw persoonlijke verhaal.

De eerste jaren staat ‘our story’ gelijk aan het opstarten van de Glamping, waarover ik columns schrijf op onze website, zoals ‘deelnemen aan Ik Vertrek’ en ‘de verbouwing’. Wanneer de Glamping die fase ontgroeit, plaatsen we dat verhaal letterlijk en figuurlijk ‘achter de schermen’. Ik schrijf geen nieuwe columns meer, omdat ik denk dat ‘our story’ nu wel voldoende bekend èn uitgemolken is! Ik mail vrienden wèl enthousiast ‘Updates uit Jayac’ vol anekdotes, dankbaarheid en dilemma’s die de zomer daarna terugkomen in de tafelgesprekken.

Nu, 5 jaar later, vertellen we de gasten nog steeds met veel plezier over onze start en over ons dagelijks leven buiten het zomerseizoen. De ervaren praktische en culturele verschillen (hoe anders ouders en leraren met kinderen omgaan bijvoorbeeld) leiden soms tot diepere gesprekken over opvoeden, over ‘een betere balans vinden’, over (van werk) veranderen-om-jezelf-te-blijven.

Goede (na)tafelgesprekken

Toen we in het ondernemingsplan kozen voor ontspannen-ontmoeten-ontdekken verwees ‘ontdekken’ naar onze unieke speurtochten in de omgeving. De ontspannen interactie tussen en met gasten blijkt ook te inspireren om dingen in en over jezèlf te ontdekken, om goede voornemens te maken. Dat geeft mij energie en de gezellige avonden waarin gasten zich opladen, zijn voor hen als ‘bijzondere herinnering’ net zo goed een unique selling point van Place de la Famille, als de speurtochten dat zijn.

Mijn eye opener van het webinar is dat niet de opstart, maar ons dagelijks leven -met anekdotes en dilemma’s- ‘our story’ is. Dat ‘te persoonlijk’ in professionele marketing niet meer bestaat. Dat een blog bijhouden tijdens de zomer- èn wintermaanden helemaal ‘klopt’ in ons authentieke concept. Ik heb er zin & vertrouwen in, maar geen idee hoe ik een professionele blogger word!

Ik zoek op internet naar het verschil tussen een column en een blog en ontdek dat ik volgens Evelyne Hermans geen columns maar blogs schreef over onze opstart: ze stonden niet in een dag- of weekblad, maar op het web; ze waren niet ‘beschouwend over afgebakende actuele onderwerpen’, maar ‘een reeks teksten over persoonlijke ervaringen in een bepaalde situatie’.

Toch ben ik er nog lang niet: qua vorm en visuele uitstraling waren mijn ‘columns’ volgens Michael Meijer wel ‘offline teksten’: te lang(e zinnen), te veel hulpwerkwoorden, geen foto’s, niet interactief, geen samenvattende inleiding, etc. etc. In de oude vorm doen ze NIETS voor de vindbaarheid/ marketing van de website. Gelukkig geeft hij 10 praktische tips, want er is werk aan de winkel.

De 15 ‘oldschool’ columns vat ik samen in 4 ‘frisse’ teksten mèt foto’s. Ze helemaal verwijderen kan ik niet over m’n hart verkrijgen: hoewel niet meer actueel, zijn ze wel de basis van ‘our story’, van hoe het NU met ons gaat.

En dit is mijn eerste blog. Heel graag lees ik jouw reactie, tips of vragen… héél graag!