Een nieuwe website!

Onze website is toe aan een grondige verbouwing. Na 7 jaar van kleine reparaties om een lek of verstopping op te lossen, moet de fundering nu worden aangepakt. Het ontwerp en de uitstraling van 7 jaar geleden komen niet goed over op een smartphone. Van een warenhuis met vele verdiepingen gaan we qua indeling naar een plat, langgerekt magazijn. Deze ‘nieuwbouw’ doet qua teamwork, planning en doorzettingsvermogen niet onder voor een ‘stenen’ verbouwing!

De eerste jaren kregen we veel complimenten over onze website. Leuke kleurtjes, uitnodigend, veel informatie. In de winter liep ik de teksten een keer na, veranderde wat foto’s en keek tevreden naar onze Nog Betere Site. Ik zag de kleine aanpassingen als verbeteringen, niet als ‘stilstand en dus achteruitgang’ ten opzichte van collega- websites! We lieten de PR graag over aan onze gasten: mond-tot-mondreclame en een ruime 9 op Zoover… geen enkel urgentie-besef om de website eens grondig aan te pakken.

En voor je het weet ben je 5 jaar verder. Onze gasten zijn jonge ouders, met kinderen tot 10 jaar. Hun telefoon is niet vaak buiten (hand)bereik en ze praten over apps waar wij op het Franse platteland door niemand op gewezen worden. Onze kinderen worden komende zomer 13 en 10. Mooi om te zien hoe zij met trial and error de mogelijkheden van apps en games ontdekken. Ook hier worden we links en rechts ingehaald. Het urgentie-besef arriveert: de PR ambassadeurs van Place de la Famille van het eerste uur groeien langzaam uit de ‘kinderen tot 10 jaar’. Het is belangrijk om te investeren in een up-to-date website, aantrekkelijk voor nieuwe potentiële gasten. 

Teamwork, planning en doorzettingsvermogen.

Natuurlijk doen Chris en ik het samen. Hij bouwt de vorm, ik schrijf de inhoud. En samen bepalen we het ontwerp. We kijken hoe collega’s hun sites hebben opgebouwd, welke huisstijlen ‘hip’ zijn in 2018/19 en kiezen in een paar avonden de blokken en menu’s voor een basis-ontwerp. Bij een verbouwing zou dit het Programma van Eisen heten, denk ik. Chris kan aan de slag.

Qua inhoud vraagt Glamping.nl min of meer toevallig juist in die week om input voor onze vermelding op hun site. Ik begin bewust blanco en neem niet ons aanbod of de tekst op de ‘oude’ website als uitgangspunt, maar de veelgehoorde feedback van tevreden gasten:

  • Dat het terrein zo overzichtelijk is; de kinderen even uit het oog verliezen is geen probleem; ik heb eindelijk weer eens een boek gelezen !
  • De gezelligheid met de andere jonge ouders. Samen eten, kletsen, bij het zwembad, een spelletje doen.. dat het zo goed klikt onderling. 
  • Het overdekte terras waar je tijdens een regenbui of bij 35 graden kunt ‘schuilen’ met de kids.
  • De map met uitstapjes en stad-speurtochten; dat er ontzettend veel te doen is in de omgeving. 

Unique Selling Point: de ontdekkingskaarten

Op mijn blanco papier ordenen de flarden zich als vanzelf onder Ontspannen, Ontmoeten en Ontdekken. Ik stuur het op naar Glamping.nl en krijg een mooi ‘verhaal’ terug. Dat verhaal (die ‘beleving’) wordt de basis voor de inhoud van de website. Maar dan korter, compacter, visueler. Want we gaan voor foto’s en korte opsommingen.

Qua planning geeft Glamping.nl aan dat zij op 10 december een blog aan ons gaan wijden. Zo’n blog wordt rondgestuurd naar duizenden abonnees, dus daar is onze deadline. Van Chris wordt het meeste doorzettingsvermogen gevraagd. Het bouwen van een website is een zeer complexe puzzel. Het kàn allemaal, maar waarom werkte het gisteren wèl, en vandaag niet? 

Teamwork is het steeds weer her-ontwerpen van de site. Als deze na 3 weken zo goed als af is, realiseren we ons dat een menu met titels als Ontspannen, Ontmoeten en Ontdekken dramatisch is voor de vindbaarheid van de site: potentiële gasten zoeken waarschijnlijk op Glamping, Kindvriendelijk, Zwembad, Dordogne. Niet op ‘ontmoeten’ of ‘aanschuiven op het plein’. We schrikken er in dezelfde nacht van wakker en durven beiden de “ik ben bang dat we qua menu opnieuw moeten beginnen” na het ontbijt nauwelijks uit te spreken. Die herkenning is dan eigenlijk wel komisch. Allez, terug naar de tekentafel.

Er zitten heel wat meer uren werk in dan gepland. Als we deze maand niet buiten aan het werk zijn (we vervangen het dakbeschot en de dakpannen van gîte Excellent Sarlat) dan zitten we achter de computer. Het zijn ook heel wat meer uren dan je er aan af ziet. Dat is nog een parallel met een ‘stenen’ verbouwing: als een ruimte opgeleverd is met frisse witte muren, dan ziet niemand meer de latjes, isolatie, elektriciteitsbuizen, gipsplaten, of het frees-, stuc-, schuur-, verf- en poetswerk dat daar aan vooraf is gegaan. Dat is natuurlijk maar goed ook. Des te eerder is het vele werk weer vergeten. Op naar het volgende project !

Eindresultaat… en wat er aan vooraf ging