Evaluatie ondernemingsplan

In januari 2011 kopen we ‘La Mauratie’ in Jayac en stellen we ons ondernemingsplan vast. Na een rigoreuze verbouwing en een proef-seizoen in 2012 ronden we deze week al weer ons vijfde officiële seizoen af. In dit blog evalueer ik de doelstellingen uit ons ondernemingsplan: behaald… of bijgesteld? En wat betekent dat voor de komende 5 jaar?

Hieronder in cursief de -vereenvoudigde- doelstellingen, in 2011 opgesteld voor ‘over 5 jaar’ plus een evaluatie van de praktijk in 2017.

  1. Qua omzet 16 weken per jaar drie gîtes en tien safaritenten verhuren op het terrein, bezettingsgraad 80 %. En 30 weken per jaar in het buiten-seizoen: 3 gîtes met bezettingsgraad 33 %. Aan gemiddeld 33 % van de families maaltijd-, ontbijt- en boodschappenservices aanbieden. Na de investeringen en ‘opstart’ van de eerste jaren verwachten we vanaf het derde jaar positief (en steeds positiever) te eindigen.

2017:   De bezettingsgraad is in de 16 zomerweken 95 %. We draaien echter géén buiten-seizoen: die 30 weken zijn we druk met opruimen, verbouwen en voorbereiden.

De geplande 3 gîtes in een grote schuur op het terrein, zijn (nog) niet gerealiseerd. Toch verhuren we 3 gîtes: de gîte Achterom achter het badgebouw, de Vrijstaande gîte die de overige 8 maanden ons woonhuis is en in Sarlat kochten we een klein huisje op een prachtige locatie dat we verbouwden tot Excellent Sarlat.

Excellent Sarlat

 

Hoewel we 11 ipv 12 families ontvangen en dat enkel in Sarlat langer dan 16 weken per jaar, halen we toch de geschatte omzet: de verhuurprijzen vallen hoger uit dan gepland en het percentage afgenomen services (maaltijden, ontbijtservice, handdoekenpakket) ook.

Iedere winter zetten we nieuwe puntjes op nieuwe i’s. Op basis van de feedback van gasten (een groter terras voor de gîte Achterom bijvoorbeeld), of vanwege de reglementen en controles voor de campingvergunning, sociale hygiëne, toegankelijkheid en brandveiligheid. De kosten voor deze projecten en het ‘onderhoud’ (met name van het zwembad) blijken helaas ook hoger dan ‘gepland’. De bescheiden winst die we draaien, is dan ook redelijk stabiel gebleven. We zijn volgens de accountant een gezond bedrijf.

 

  1. Qua visie faciliteren we dat de families zich ontspannen en vermaken op het terrein en in de omgeving; ‘samen spelen’ (speelgoed, spelletjes, bouwhoek, speurtochten) om de onderlinge band te versterken. Qua marketing maken we van onze gasten enthousiaste ambassadeurs die voor mond-tot-mond reclame zorgen. Extra reclame via google Addwords, boekingen via de eigen website.

2017Het speelkasteel, de reuze box en de spelletjeskast; de ontdekkingskaarten met de leukste uitstapjes; de speurtochten voor kinderen in de stadjes en nieuw in 2016: de quizboekjes voor tijdens een wandeling of autotocht zijn een groot succes. Families schuiven gezellig aan voor de gezamenlijke maaltijden of voor een drankje op het terras: de ‘ontspannen, ontmoeten, ontdekken’ uit het concept, ademen in de praktijk goed door.

Ontspannen op de Place

We sturen een uitgebreide info-mail vlak voor vertrek, houden rekening met allergieën en in ons dagelijkse ‘receptie-uur’ ZIJN we er voor de gasten, bijvoorbeeld om fietsen te reserveren of voor een persoonlijk advies.

Deze ‘extra’s’ zorgen voor een hoge klanttevredenheid en als ambassadeurs geven 130 gasten ons gemiddeld een 9,4 op Zoover;  komen zelf terug (in 2017 was meer dan 20 % van de families al eens eerder te gast) en sturen collega’s, vrienden, zussen en buren naar ons door. Nieuw in 2017: ansichtkaarten ter ondersteuning van de mond-tot-mond reclame: 

Groetjes uit …. Jayac !

Google Addwords zetten we niet (meer) in. Wel zorgen we voor een betere vindbaarheid van onze website door verwijzingen/advertenties op sites als ‘bijzonderplekje’; ’30pluskids’, etc. Ook de nieuwsbrief, facebook en blogs vormen een onderdeel van de marketing.

3. Qua personeel willen we het met z’n tweeën blijven doen, m.u.v. de zaterdag- schoonmaak. We hebben een rolverdeling uitgeschreven met Chris als ‘technische dienst’ en Loes als ‘klantenservice’.

2017Die rolverdeling is in de 5 jaar niet veranderd, al helpt Chris meer mee in de keuken dan vooraf was voorzien. Het seizoen is ‘topsport’ maar we redden het, samen met de dames die op zaterdag komen schoonmaken. We realiseren ons dat de grens van ‘zelf doen’ wel bereikt is nu met 11 families. Bij ‘volle bak’ koken we voor 24 volwassenen en 30 kinderen en staat Chris na de maaltijd nog uren in de afwaskeuken..

De komende 5 jaar

Als eigenaren zijn we trots en dankbaar dat we een succesvol concept hebben mogen neerzetten en doorontwikkelen. Dat we ons als gezin hier thuis voelen; dat we onze liefde voor de regio en voor speurtochten en spelen kunnen overbrengen op onze gasten.

Op Place de la Famille breekt nu, na 5 jaar, de ‘onderhoudsfase’ aan: tenten, vlonders en inrichting repareren of vervangen. Blijvende aandacht voor ontdekkingskaarten, website en netwerk. Méér tijd stoppen in tuin en fruitbomen.

Lang geleden dat het er zó verzorgd uitzag !

’s Winters halen we het meeste plezier uit grote projecten: het ontwerpen en realiseren van de gîte Achterom en ‘Excellent Sarlat’.  De mogelijkheden zien en vergroten van een leegstaande schuur of woning. 

Making of.. the gîte Achterom

We willen dàt plezier de komende jaren letterlijk en figuurlijk gaan uitbouwen. De komende winter realiseren we een tweede gîte voor ‘Excellent Sarlat’.

En onderzoeken we of en hoe we anderen kunnen begeleiden bij de selectie, aankoop en renovatie van een droomhuis in de Dordogne.  We willen een match zoeken èn creëren tussen de wensen van een klant (vertaald naar een reëel programma van eisen) en de mogelijkheden van te koop staande panden.  Chris als bouwkundige en Loes als (contactpersoon richting de) makelaar. Wie weet kunnen we van deze hobby onze bijbaan maken?

 

Leegstand pand met mogelijkheden …

 

Het zal weer beginnen met een ondernemingsplan. Daar gaan we de komende maanden mee aan de slag. Tips zijn van harte welkom, misschien ben of ken jij iemand aan wie wij onze vragen en bedenkingen kunnen voorleggen? Of die een droomhuis zoekt in de Dordogne en als pilot wil fungeren? We horen het graag.