Van droom naar onderneming

De fase van dromen, plannen maken, aankopen en verbouwen duurt bijna 7 jaar. We kunnen onze passies er in kwijt, maar maken ook keuzes met het hoofd. Uit het ondernemingsplan volgt de naam Place de la Famille; een leegstaande boerderij in de Dordogne transformeren we tot Glamping. 

Op vakantie in o.a. Vietnam, Cuba en Ghana ervaren we hoe de letterlijke afstand tot het dagelijkse leven je er anders naar laat kijken. Wat waardeer je het meest? Wat zou je willen veranderen? Waarom genieten we zo van reizen? Voor Chris is dat het buiten bezig zijn, op zoek naar mooie plekken qua natuur en cultuur. Voor mij zijn het de bijzondere ontmoetingen, het onverwachte, water in al haar vormen, de geluiden èn de stilte.

De droom om zelf een vakantie-oord te beginnen komt iedere vakantie terug. Niet iets overnemen, maar een oud gebouw in een heuvelachtig gebied zelf herindelen en restaureren. Onze tweede passie is het renoveren van huizen. Chris wil graag eigen baas zijn, concrete werkzaamheden zelf inplannen en uitvoeren. We werken zo prettig samen in team Chris-Loes !

Klusteam Chris en Loes

Het gebouw mag best op een zonnig eiland staan… maar met de familie en vrienden in Nederland en een kinderwens… kiezen we met ons hoofd voor het mooie Frankrijk. De eerste doelgroep die bij ons opkomt is families met een minder mobiel gezinslid. Als we zo’n gebouw toch gaan renoveren, kunnen we het meteen rolstoelvriendelijk maken. Zo combineren we Chris zijn kwaliteiten als bouwkundig ingenieur en mijn achtergrond van ergotherapeut.

In augustus 2006 worden we de trotse ouders van zoon Thije. Het versterkt ons gevoel dat we meer tijd samen willen doorbrengen. Van vrijblijvend fantaseren wordt het meer en meer “Waarom zouden we het NIET doen?”. We gaan op Franse les, onderzoeken de financiële haalbaarheid in een ondernemingsplan en verkopen ons huis, nog net ‘in de goede tijd’. Eind 2008 verhuizen we naar een huurpand waar dochter Jilke, gezond en wel, in februari 2009 geboren wordt. In die jaren groeit het besef dat we niets anders meer willen. We gaan. Iedere stap duurt langer dan verwacht, maar is er weer eentje.

Met hulp van de ‘handleiding voor dummies’ schrijven we ons ondernemingsplan. De vragen dwingen ons tot keuzes maken: hoezo minder mobiele gasten als primaire doelgroep? Mensen gaan niet op vakantie OMDAT zij minder mobiel zijn.. je moet eerst iets te bieden hebben en dat het terrein vervolgens goed toegankelijk is, dat is een randvoorwaarde, niet een doel! Wat worden onze ‘unique sellingpoints’?

Fontein in Salignac, ons dorp

Langzaam rijpt het idee om ons te richten op families met kleine kinderen: een vakantie-oord waarbij kinderbed, -box, -bad en –stoel klaarstaan, waar de schaduwrijke speeltuin ook leuk is voor de allerkleinsten, waar de ouders op een gezamenlijk terras babyfoon bereik hebben. Na drie maanden en veel opbouwende feedback van verschillende vrienden zijn we tevreden over ons eerste ondernemingsplan.

Met het plan onder de arm bezoeken we Wim van Teeffelen van ‘Ondernemen in Frankrijk’. Dit voelt als een grote stap: een plan maken en huizen (be)zoeken kan nog als een (rare) hobby gezien worden, maar nu gaan we een per uur te betalen adviseur inhuren om met ons mee te denken! Hij vertelt dat buitenlanders in Frankrijk enkel een hypotheek krijgen op basis van een ondernemingsplan wanneer zij aantoonbare ervaring hebben als zelfstandig ondernemer, vloeiend zakelijk Frans spreken èn een aantal jaar in Frankrijk wonen. Drie eisen waaraan wij niet voldoen! Wij zullen onze eigen financiële buffer dus slechts kunnen aanvullen met een tweede huis hypotheek. Dat betekent dat we veel minder kunnen lenen dan we hebben begroot in ons ondernemingsplan. Wat een tegenvaller!

Hoewel we het ondernemingsplan eerst voor enkele weken in een la smijten, helpt juist dit plan ons om de draad weer op te pakken: het beschreven ‘unique sellingpoint’ (dan nog: “met kleine kinderen op vakantie met het comfort en de veiligheid van thuis”) kunnen we ook zonder ‘gîtes in een voormalig station/ fabriekspand’ bereiken: we gaan voor een oude boerderij met ingerichte safaritenten op het terrein.

 

Zo’n safaritenten als bij Simply Canvas willen wij ook!

We speuren internet af voor con-collega’s met verhuurtenten naar onze smaak en boeken een vakantie bij Simply Canvas in de zomer van 2009. Zij zijn in hun eerste jaar al volledig volgeboekt; er is blijkbaar een markt voor ingerichte safaritenten! Deze vakantieweek brengt ons in euforische stemming. Dit willen en kunnen wij ook! Alleen nog even het juiste pand/ terrein vinden… Onze zoektocht beschrijf ik in de blogZo vonden wij de locatie voor onze Glamping’.  

In oktober 2009 bezoeken we La Mauratie voor het eerst, voor mij echt een ‘Coup de coeur’: de open schuur is ideaal voor eten en spelen, de bijgebouwen groot genoeg voor het privé sanitair en overal zijn authentieke détails bewaard gebleven. Je loopt vanaf het terrein zo de bossen in en rijdt in 25 minuten naar toeristische stadjes als Sarlat, Terrasson en Saint- Géniès. Lees in de blog ‘Zo kochten wij La Mauratie’ waarom de sleuteloverdracht uiteindelijk pas in januari 2011 plaatsvindt.

Vóór deze schuur komt in 2012 de Place van PdlF.

In die 15 maanden wordt het ondernemingsplan ge-update: we willen open in de zomer van 2012 en voegen als Unique Selling Points naast ‘comfort’ ook ‘spelen & uitstapjes’ toe:

Place de la Famille wil dat families van elkaar en de omgeving genieten en zo hun onderlinge band versterken. Er is een speelplein, zwembad en speelkasteel. Informatie over de leukste uitstapjes met kinderen is letterlijk ‘in kaart’ gebracht en in een vijftal stadjes zijn unieke kinder-speurtochten uitgezet.

Zo krijgt onze passie voor ‘spelen‘ een plaats in het ondernemingsplan. Chris zit al vanaf zijn 8e bij de Scouting: eerst als jeugdlid, dan als leiding en dan in een groep oud-leden, die maandelijks bij elkaar komt voor een spelprogramma. Ik sluit me daar graag bij aan! Het onverwachte, de lol en de samenwerking… binden een vriendengroep voor het leven. Dat willen wij ‘onze families’ ook aanbieden, maar we kiezen voor speurtochten i.p.v. een ‘animatie-programma’: we willen families faciliteren het op hun eigen tijd en tempo te doen. Ik volg een seminar over ‘spelen in de natuur’ en ‘speeltypes bij kinderen’. Onze kleuter en peuter zijn ook een goede inspiratiebron!

Met dit ‘testpanel’ zet ik speurtochten uit

Een goede vriendin schrijft in het kader van haar studie een marketingplan voor ons. Al lezend, bedenken we de naam ‘Place de la Famille’ voor onze Glamping: een plek (letterlijk: plein) waar families zich ontspannen, elkaar ontmoeten en avonturen beleven. Dit laatste zal later worden vertaald naar ‘ontdekken’. Wanneer we het terrein aan familie en vrienden laten zien, ontstaat het idee om Place de la Famille daadwerkelijk een Frans dorpsplein te geven voor de open schuur, omzoomd met platanen.

 

Visitekaartje van vóór vertrek

Onze kernwoorden ontspannen – ontdekken – ontmoeten zijn leidend bij alles wat we doen. Wat hebben jonge ouders nodig om zich te kunnen ontspannen? Babyfoon bereik! Hoe laten we hen de omgeving ontdekken? Speurtochten ! Hoe stimuleren we de ontmoetingen op het plein? Spelletjeskast en koffiehoek!

Koffiehoek en babyfoonbereik op het plein

Eerst staan ontspannen – ontdekken – ontmoeten ook op de website centraal. Tot we ons realiseren dat mensen niet zullen ZOEKEN op deze woorden…. dan vervangen we ze tekstueel voor ‘safaritenten’/’gîtes’, ‘Glamping met kleine kinderen’ en ‘ontdek de Dordogne’.

Op de pagina Verbouwen en renoveren, zie en lees je over het grondwerk, de verbouwingen en renovaties tussen de sleuteloverdracht en de opening in juni 2012. We nemen reserveringen aan voor onze ‘Glamping met zwembad’, terwijl het gat voor het zwembad nog gegraven moet worden… vanuit datzelfde vertrouwen besluiten we ook mee te doen aan Ik Vertrek. Dat dat een goed idee was, lees je in de blog ‘Met dank aan Ik vertrek’.

Safaritent Place de la Famille

We draaien in 2012 een volgeboekt ‘proefseizoen met safaritenten in de achtertuin’ omdat de vergunning nog niet is afgegeven. Wanneer we terughoren van gasten ‘jullie hebben echt overal aan gedacht, het ontbreekt ons aan niets’ realiseren we ons dat het is gelukt: we hebben een Glamping!